Kiedy do logopedy?

Zastanów się, czy twojemu dziecku potrzebna jest pomoc logopedy. Jeśli na któreś z pytań odpowiedziałeś TAK – idź do logopedy.

DZIECKO ma:
6-7 miesiące

-nie gaworzy

-nie odwraca się w kierunku głosu

12 miesięcy

-nie kojarzy pierwszych słów z osobą lub rzeczą (gdzie jest mama? piłka?)

-nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa!

-nie mówi pierwszych słów ze zrozumieniem, np. mama, baba, tata.

2 lata

– nie nazywa przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?”

-nie używa zdań prostych

-nie wykonuje prostych poleceń, np. „Daj mamie piłkę?”

3 lata

– podczas mówienia wysuwa język między zęby

– zacina się, powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu. (Może to być niepłynność, która minie z wiekiem, ale też może być to objaw jąkania.)

-nie mówi lub mówi bardzo mało.

4 lata

– nawykowo mówi przez nos

– zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówi puta.

– zamiast s, z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź

– zamiast k, g mówi t, d

5 lat

– nie mówi zdaniami rozwiniętymi

– nie mówi sz, ż, cz, dż

– trudno je zrozumieć

– nie zadaje pytań

6 lat

– nie mówi głoski r(zamienia ją na l , j, lub wymawia gardłowo)

– nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji lub wysłuchanej bajki

– popełnia dużo błędów gramatycznych

Uwagi praktyczne:

  • Nie wolno bagatelizować ewentualnych trudności u chłopców i mylnie sądzić, że mogą oni nieco później osiągać umiejętności językowe niż dziewczynki.
  • Karm piersią.
  • Twoje dziecko powinno jak najkrócej być karmione butelką.
  • Staraj się jak najwcześniej odzwyczaić dziecko od smoczka – gryzaczka.
  • Rozmawiaj z malcem jak najczęściej. Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach, o tym, co się dzieje na spacerze…
  • Mów do dziecka tak, jakbyś z nim rozmawiała, zadawaj pytania, nawet, jeśli na początku nie otrzymasz odpowiedzi
  • Unikaj dziecinnego języka, kiedy mówisz do dziecka.
  • Baw się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, min, ruchów.
  • Odpowiadaj, gdy maluch cię „zagaduje”.
  • Kiedy mówisz do dziecka wiele razy powtarzaj określone słowo, np. „to mydło, to mydło do mycia”.
  • Zachęcaj, aby dziecko patrzyło na ciebie, kiedy mówisz. Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz poszczególne głoski.
  • Recytuj wierszyki, śpiewaj piosenki.

Stan mowy ma ogromny wpływ na naukę szkolną. Od tego, jak dziecko mówi zależą w znacznej mierze jego postępy w nauce oraz pozycja społeczna w grupie klasowej, co nazywa się powodzeniem szkolnym.