Misja i wizja przedszkola

MISJA

W Miejskim Przedszkolu Nr 4 zapewnia się dzieciom równe szanse rozwoju zdolności, poznawanie siebie i świata. Dzieci nabywają umiejętności poprzez działanie, odnajdują swoje miejsce w grupie rówieśniczej oraz budują system swojej wartości. Zaspakajane są potrzeby edukacyjne oraz umożliwia się rozwój talentów i zainteresowań. U podstaw rozwoju placówki leżą wymagania państwa wobec przedszkoli określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324).

 

W Przedszkolu:

  • promujemy humanistyczny system wartości: poszanowanie odrębności, akceptację i pomoc niepełnosprawnym,
  • zapewniamy dobrze i ciekawie prowadzone zajęcia,
  • podmiotowo traktujemy dziecko,
  • pomagamy każdemu dziecku w kształtowaniu jego osobowości,
  • kreujemy mądrego i dobrego obywatela świata i Europ, wyrastającego z polskiej i lokalnej tradycji,
  • propagujemy partnerstwo i współpracę między dziećmi, rodzicami, nauczycielami, pracownikami i społecznością lokalną z zachowaniem przyjętych norm,
  • pomagamy zdobywać wiadomości i umiejętności, które pozwolą każdemu dziecku znaleźć    swoje miejsce,
  • twierdzimy, że wychowanie i kształcenie jest procesem ciągłym i trwa całe życie,
  • przyjmujemy zasadę, że nauczyciel w zakresie wychowania pełni funkcję wspomagającą i uzupełniającą w stosunku do rodziców,
  • inspirujemy dzieci i nauczycieli do działań twórczych oraz własnego rozwoju.

 

WIZJA

Nasze Przedszkole to placówka, która wychowuje, którą tworzą nauczyciele, dzieci i rodzice. Zapewnia swoim dzieciom optymalne warunki rozwoju. Jest przedszkolem bezpiecznym i przyjaznym dla dziecka, w której dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności, bawią się, pracują i odnoszą sukcesy. Swoje zadania realizuje we współdziałaniu z szeroko rozumianym środowiskiem lokalnym. Znakomicie wykształcona kadra pedagogiczna, pełna energii i inicjatywy, oddana placówce sprawia, że z roku na rok przedszkole wzbogaca i uatrakcyjnia swoją pracę.

 

Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

  • dzieci przygotowane są do podjęcia nauki w szkole i rozwija się u nich kompetencje poznawcze,
  • zdobywają wiedzę poprzez aktywne poszukiwania i odkrywania otaczającej ich rzeczywistości,
  • dzieci zachęcane są do twórczego rozwiązywania problemów,
  • respektujemy zasady zrównoważonego rozwoju w dziedzinach: przyrodniczych, społecznych i kulturowych,
  • zachęca się dzieci do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu w trosce o własne zdrowie,
  • obserwują i badają przyrodę, uczą się racjonalnie korzystać z jej naturalnych zasobów dla zdrowia i zaspakajania własnych potrzeb,
  • wprowadzono podstawowe zasady funkcjonowania w grupach społecznych poprzez ustalenie praw i obowiązków oraz ich respektowania,
  • dzieci uczą się odróżniać dobro od zła,
  • kształtujemy tożsamość narodową i kulturową opartą na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionu i narodu,
  • podejmowane są działania na rzecz kształtowania poczucia własnej wartości,
  • proces wychowawczy oparty jest na najważniejszych wartościach: piękno, prawdę , miłość, przyjaźń, szacunek, tolerancja, odpowiedzialność,
  • dzieci uczą się odróżniać dobro od zła.

 

Procesy zachodzące w Przedszkolu

  • monitorowany jest indywidualny rozwój każdego dziecka poprzez systematyczne obserwacje w celu zapewnienia optymalnych warunków rozwojowych,
  • diagnozowana jest gotowość szkolna dzieci i w zależności od wyników badania prowadzone są zajęcia korygujące i wspomagające rozwój dziecka,
  • przedszkole realizuję podstawę programową wychowania przedszkolnego,
  • umożliwiamy dzieciom rozwój zainteresowań przyrodniczych, technicznych i naukowych oraz rozwijamy indywidualne talenty,
  • nauczyciele wykorzystują różnorodna metody pracy z dziećmi między innymi: metody oparte na integracji sensorycznej, metody aktywizujące, projektu oraz twórczego myślenia.

 

Przedszkole w środowisku lokalnym

  • wspieramy rodziców w wychowaniu dzieci oraz pokonywaniu ich trudności wychowawczych i edukacyjnych,
  • aktywnie współpracujemy z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji przedszkola,
  • dbamy o częste kontakty  przedszkole – dom,
  • podejmujemy inicjatywy na rzecz środowiska społecznego, a w miarę możliwości odpowiadamy na jego potrzeby poprzez współpracę z różnymi instytucjami i ośrodkami,
  • uroczystości i wydarzenia przedszkolne pozostają w ścisłym związku z tradycjami środowiskowymi, lokalnymi, a także narodowymi,
  • w środowisku lokalnym promujemy swoje działania.

 

Sylwetka absolwenta

  • ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem,
  • posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej,
  • zna i respektuje normy społeczne,
  • aktywnie podejmuje działania,
  • jest otwarty na potrzeby innych ludzi,
  • potrafi współdziałać w zespole,
  • zna i akceptuje zasady zdrowego stylu życia,
  • posiada bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • jest samodzielny.

 

Zarządzanie Przedszkolem

  • kadra pedagogiczna posiada wysokie kwalifikacje pedagogiczne w zakresie wychowania przedszkolnego,
  • nauczyciele posiadają także dodatkowe kwalifikacje specjalistyczne: logopeda, specjalista w zakresie terapii pedagogicznej,
  • w przedszkolu działają zespoły zadaniowe: edukacji, promocji ewaluacji w celu kreatywnego wykonywania zadań oraz doskonalenia pracy przedszkola,
  • organizacja przedszkola oparta jest na statucie, regulaminach i procedurach,
  • przedszkole wyposażone jest w środki dydaktyczne, które pozwalają na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola,
  • kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają dzieci do swobodnej zabawy,
  • ogród przedszkolny sprzyja zabawom na świeżym powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.