Program profilaktyczny

Program profilaktyczny Miejskiego Przedszkola Nr 4 w Jarosławiu

Opracowany przez Radę Pedagogiczną Miejskiego Przedszkola Nr 4 w ramach WDN i przyjęty do realizacji

Główne cele:

  1. Promocja zdrowego stylu życia.
  2. Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli – rodziców – wychowanków.
  3. Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki.

Cele i zadania:

  • uświadamianie dzieciom potrzeby dbania o własne zdrowie,
  • zachęcanie do mówienia umiarkowanym głosem,
  • wdrażanie dzieci od hartowania i częstego korzystania ze świeżego powietrza,
  • wdrażanie dzieci do ubierania się odpowiednio do temperatury,
  • uświadamianie dzieciom konieczności niezbędnych wizyt u lekarza, stomatologa,
  • kształcenie nawyków korzystania z zabiegów higienicznych,
  • zachęcanie dzieci do zjadania przygotowanych posiłków,
  • wdrażanie dzieci do poszanowania cudzej pracy,
  • zapobieganie przemocy i eliminowanie agresji słownej i fizycznej wśród dzieci,
  • zapobieganie przemocy i agresji wobec dzieci w rodzinie,
  • zapobieganie niszczenia sprzętów i zabawek w przedszkolu,
  • kształcenie nawyku mówienia umiarkowanym głosem,
  • kształtowanie podstawowych wartości społecznych: szacunek do drugiego człowieka, szacunek do życia i zdrowia, rodzina, ojczyzna, przyjaźń, koleżeństwo,
  • kształtowanie odpowiedniej postawy społecznej,
  • wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w relacji z innymi ludźmi – dorosłymi, rówieśnikami,
  • pomoc dzieciom sprawiającym kłopoty wychowawcze,
  • zapobieganie i zaspakajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci mających trudności w nauce i inne deficyty rozwojowe,
  • stwarzanie warunków do prawidłowego rozwoju dzieciom uzdolnionym,
  • praca z dzieckiem zdolnym.

 

Formy realizacji:

  • dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się w domu i w przedszkolu,
  • czynne uczestnictwo dzieci w zabawach ruchowych, wycieczkach, spacerach, zabawach na świeżym powietrzu, ćwiczeniach gimnastycznych,
  • uczenie się ubierania odpowiednio do pogody,
  • systematyczne wdrażanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych – mycia rąk przed posiłkami, po wyjściu z ubikacji, po powrocie ze spaceru,
  • udział dzieci w konkursach zdrowotnych i ruchowych organizowanych w przedszkolu i poza przedszkolem,
  • rozumienie potrzeby wizyt  kontrolnych u lekarza i stomatologa,
  • spotkanie z lekarzem – wycieczka do gabinetu stomatologicznego,
  • uświadomienie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin,
  • reagowanie na wszelkie przejawy przemocy w rodzinie,
  • zwracanie uwagi na zachowanie się dzieci w czasie zabaw dowolnych i podczas pobytu na placu zabaw,
  • rozmowy z dziećmi przejawiającymi agresywne formy zachowania,
  • rozmowy z rodzicami,
  • zasięganie opinii specjalistów,
  • prowadzenie zajęć w formie pogadanki, inscenizacji,
  • uświadomienie dziecku jego praw do nietykalności osobistej i naruszania godności,
  • przestrzeganie przez personel i rodziców „Konwencji o prawach dziecka”,
  • dawanie przykładu przez nauczycieli i pozostały personel,
  • zajęcia wyrównawcze,
  • terapia logopedyczna,
  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
  • spotkania ze specjalistami psychologiem, pedagogiem, logopedą,
  • rozmowy z rodzicami,
  • prowadzenie zajęć indywidualnych.