Program wychowawczy

Program wychowawczy Miejskiego Przedszkola Nr 4 w Jarosławiu

 

Cele nadrzędne:

  1. Tworzenie więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
  2. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania spraw konfliktowych.
  3. Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła.
  4. Kształcenie podstawowych norm moralnych: tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności.
  5. Uświadomienie zagrożeń otaczającego świata.
  6. Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.

 

Kryteria sukcesu

Dziecko:

 

  • umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami.
  • szanuje cudze zdanie.
  • rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie.
  • używa zwrotów grzecznościowych, potrafi kulturalnie zwracać się do innych.
  • rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej.
  • potrafi zauważyć sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych.
  • zna swoje prawa i obowiązki.
  • potrafi nazwać, wyrażać i kontrolować swoje emocje.
  • rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach.
  • ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości o doprowadzeniu    do końca rozpoczętej pracy.
  • potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, umie doceniać sukcesy innych.
  • umie z godnością przyjmować porażki.
  • ma poczucie własnej wartości, możliwości i umiejętności.

 

Zadania główne:

  1. Bądź koleżeński.
  2. Kontroluj swoje zachowanie.
  3. Bądź kulturalny.
  4. Dbaj o bezpieczeństwo.

 

Normy postępowania:

  • zgodnie baw się z kolegami,
  • szanuj cudzą własność,
  • dziel się z innymi tym, co masz,
  • nie wyrządzaj krzywdy innym,
  • nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj,
  • pomagaj innym,
  • unikaj krzyku,
  • przestrzegaj zawartych umów i reguł,
  • wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany,
  • korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach,
  • nie kłam,
  • odróżniaj dobro od zła,
  • mów o swoich uczuciach,
  • używaj form grzecznościowych – proszę, dziękuję, przepraszam,
  • pamiętaj o kulturalnym zachowaniu się w trakcie powitań i pożegnań,
  • bądź miły dla innych,
  • dbaj o porządek,
  • słuchaj kiedy inni mówią, mów, kiedy inni słuchają,
  • nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw,
  • nie próbuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia,
  • informuj dorosłych o swoich dolegliwościach – złym samopoczuciu, skaleczeniach,
  • pamiętaj swój adres zamieszkania,
  • unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,
  • zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi,
  • nie zbliżaj się do zwierząt, których nie znasz,
  • przestrzegaj zasad ruchu drogowego.

 

Zadania szczegółowe:

  • zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzegania,
  • interesowanie się wytworami swoich kolegów,
  • rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja,
  • uczenie się właściwego zachowania podczas rozwiązywania konfliktów,
  • używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy nauczycielki,
  • słuchanie kolegów pełniących dyżur,
  • przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, przezywania, dokuczania,
  • sprawianie radości innym – składanie życzeń urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków,
  • opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują,
  • ustalenie reguł i norm życia w grupie – przestrzeganie ich,
  • zgodne zachowanie się podczas zabaw,
  • wspólne korzystanie ze sprzętu i zabawek – mądre rozwiązywanie konfliktów,
  • porozumiewanie się umiarkowanym głosem,
  • ponoszenie konsekwencji łamania zawartych umów,
  • reagowanie na umówione sygnały,
  • poznawanie wzorców właściwego zachowania,
  • uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki,
  • udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury, rozróżniania prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich,
  • podejmowanie prób oceny postępowania bohaterów bajek i opowiadań,
  • układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania,
  • rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych,
  • systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań i przestrzeganie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z odczuciami innych,
  • uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych
  • samodzielne podejmowanie zadań i obowiązków w domu i przedszkolu,
  • uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych – spokojne i ciche zachowanie się gdy inni odpoczywają,
  • opiekowanie się słabszymi,
  • uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach,
  • dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się,
  • utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych,
  • poszanowanie własności wytworów pracy kolegów,
  • uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowanie innym za te słowa,
  • rozmowa z dziećmi na temat prostych przepisów savoir-vivre`u, stosowanie ich w sytuacjach codziennych,
  • opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia,
  • cykliczne spotkania z policjantem na tematy – zasady ruchu drogowego, nie rozmawiaj z nieznajomym, unikaj kontaktu z nieznanymi zwierzętami,
  • ustalenie zasad bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu,
  • omówienie postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia,
  • zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu,
  • poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu,
  • zapoznanie i omówienie zachowań niektórych zwierząt,
  • rozumienie przestrzegania zasad kodeksu ruchu drogowego dla pieszych,
  • dostarczanie wzorców właściwego zachowania się na ulicy – wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, konkursy o ruchu drogowym.