Propozycje dla rodziców

Propozycje dla rodziców

Segregujemy

Poukładaj w pary skarpetki.

 

„Zgaduj-zgadula”

Zagraj z dzieckiem w prostą grę. Pozwól dziecku trzymać w dłoniach od 2 do 10 przedmiotów i potrząsać nimi (monety, guziki lub inne małe przedmioty, które przy potrząsaniu powodują hałas). Potrząsając nimi dziecko powie: „Zgadnij, ile ich mam!” Trzeba zgadnąć, iloma przedmiotami dziecko potrząsa (sądząc po odgłosie). Następnie ty potrząsaj przedmiotami, a dziecko niech zgaduje. Po każdej zgadywance sprawdź, ile było przedmiotów licząc je.

Ćwiczenia słuchowe
stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
Przykłady:
 „ Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
 „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze i rozpoznawanie dźwięku
 Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, cukier, kasza itp.
Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).
 Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
Wyróżnianie wyrazów w zdaniu.
Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.
Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.

Ciepło-zimno

Tej zabawy nie muszę chyba nikomu przedstawiać! Polega ona na tym, że chowamy dowolne przedmioty np. resoraki w przeróżnych miejscach , a później naprowadzam na nie dziecko hasłami: „Ciepło – zimno – gorąco – mróz! – lepiej załóż czapkę, bo się przeziębisz”. A potem zamiana ról.

Ciecz nienewtonowska

Potrzebujesz: mąkę ziemniaczaną, wodę, miskę. Mąkę wsyp do miski i zalej odrobioną wody. Wymieszaj rękami. Obserwacja: Gdy mieszasz ciecz w rękach, ta twardnieje i nabiera plastyczności. Możesz z niej z łatwością uformować np. kulkę. Gdy jednak przestajesz ją formować, wówczas rozpływa się i wraca do swojej płynnej postaci. W sieci krążą filmiki na których widać, że po takim płynie da się… biegać! To doskonałe doświadczenie, dzięki któremu możemy wyjaśnić dzieciom, czym są substancje nienewtonowskie i jak się zachowują, gdy używamy wobec nich siły (np. po uderzeniu w powierzchnię).