Propozycje dla rodziców

Propozycje dla rodziców

Skoki przez drabinkę

Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

Dzbanek pełen kropli

Potrzebujesz: sodę oczyszczoną, ocet, olej, barwnik spożywczy, dzbanek, pipetkę lub strzykawkę, szklankę. Do dzbanka wsyp opakowanie sody oczyszczonej, a następnie po ściance dzbanka delikatnie wlej olej. W osobnej szklance wymieszaj ocet z barwnikiem. Nabierz zabarwiony ocet za pomocą pipetki bądź strzykawki, wkropl go do dzbanka i obserwuj, co się dzieje! Obserwacja: Krople zabarwionego octu powoli opadają na dno dzbanka, osadzając się na powierzchni sody. W wyniku połączenia octu i sody następuje wytwarzanie się gazu – dwutlenku węgla, otaczającego kropelki wpuszczonego octu, które stają się dzięki temu lżejsze i unoszą się.

 

Ćwiczenia logopedyczne:

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
Płukanie gardła ciepłą wodą.
„Chrapanie” na wdechu i wydechu.
 Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
Ćwiczenia policzków:
Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Rybki z makaronu

Do zabawy proponujemy wykorzystać makaron typu muszelka i kolorowe pisaki. Zanim przystąpimy do zabawy z makaronem – możemy wykorzystać kartę z rybkami i przemienić kontury makaronu w rybki własnego pomysłu, ozdabiając je pisakami, nadając im swój wzór. Kolejnym krokiem będzie przeniesienie pomysłu na surowy makaron. Gdy zadanie zostanie wykonane, wówczas przystępujemy do kolejnego etapu zabawy, przygotowując szklaną misę z wodą lub inne naczynie. Sprawdzamy czy nasze „rybki” puszczone na wodę będą tonąć? Zastanówcie się wspólnie czy są lekkie czy są ciężkie? Dodatkowo porównajcie z innymi przedmiotami  nr korkiem, łyżeczką, nakrętką plastikową czy kawałkiem papieru. Tym samym oszacujecie ich ciężar.