Rozkład dnia

Ramowa organizacja dnia w Miejskim Przedszkolu nr 4 w Jarosławiu

 

Zgodnie z zalecanymi warunkami realizacji podstawy programowej przebieg wychowania i kształcenia dzieci zawiera następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu: 1/5 czasu przeznaczamy na zabawę, 1/5 ( w przypadku dzieci młodszych 1/4 na pobyt w ogrodzie przedszkolnym, 1/5 na zajęcia dydaktyczne, 2/5 do dowolnego zagospodarowania przez nauczyciela – w tej puli czasu mieszczą się także czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne.

 

Dla dziecka czas spędzony w naszym przedszkolu to: poranek, zabawa i edukacja, relaksacja i popołudnie.

 

Poranek, w którym dzieci podejmują różne wybory czego i jak się uczyć:

  • podejmują zabawy w kącikach zainteresowań, edukacyjnych, zabawy konstrukcyjne oraz działalność plastyczno-manipulacyjną,
  • są aktywne ruchowo ( zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń porannych, zabawy ze śpiewem, integracyjne, zabawy przy muzyce),
  • pracują indywidualnie z nauczycielem,
  • wykonują czynności higieniczno-sanitarne.

 

Zabawa i edukacja, w których dzieci: odkrywają, przeżywają, przyswajają oraz działają, prezentują własny punkt widzenia, skutecznie się porozumiewają, biorą pod uwagę poglądy innych, efektywnie współdziałają z rówieśnikami, rozwiązują problemy w twórczy sposób, nabierają śmiałości i wiary we własne możliwości:

  • realizują różnorodne formy i metody pracy indywidualnej i zespołowej z zakresu edukacji zdrowotnej, społeczno-moralnej, artystycznej, muzycznej, przyrodniczej matematycznej i literackiej,
  • są aktywne ruchowo: uczestniczą w spacerach, wycieczkach, zabawach ruchowych w sali i na terenie przedszkolnym, korzystają ze sprzętu sportowo-rekreacyjnego,
  • prowadzą obserwacje przyrodnicze i zabawy badawcze w naturalnym środowisku,
  • podejmują prace gospodarskie, porządkowe, ogrodnicze.

 

Relaksacja, podczas której dzieci:

  • słuchają bajek i opowiadań dziecięcych w interpretacji nauczyciela,
  • słuchają nagrań płytowych i słuchowisk,
  • słuchają muzyki relaksacyjnej,
  • bawią się w zabawy „paluszkowe” i słowne.

 

Popołudnie, w którym dzieci podczas zabaw dowolnych (przy niewielkim udziale nauczyciela) kształcą umiejętności społeczne, zgodnie porozumiewają się z dorosłymi i rówieśnikami, przestrzegają reguł obowiązujących w grupie przedszkolnej:

  • podejmują aktywność własną – organizują zabawy indywidualne i małych grupkach,
  • podejmują zabawy tematyczne, badawcze, zabawy ruchowe, ze śpiewem,
  • bawią się tekstem literackim, prezentują własne interpretacje utworu podczas zabaw dramowych, pantomimicznych,
  • słuchają literatury, oglądają książki,
  • podejmują czynności porządkowe w sali oraz kącikach zainteresowań i edukacyjnych,
  • dokonują podsumowania dnia i planują działania na dzień następny.

 

Dziecko w trakcie całego pobytu w przedszkolu poznaje zasady współpracy z rówieśnikami, uczy się aktywnymi metodami zdobywania wiedzy umiejętności pozwalających na pokonywanie trudności, rozwiązywanie problemów, podejmowanie grupowych decyzji z zachowaniem obowiązujących norm.