Play with English – zabawa z językiem angielskim
Innowacja pedagogiczna o charakterze programowo – metodycznym
Autorzy innowacji:
Gabriela Piętnik
Agnieszka Jarosz – Wasiuta
Nazwa placówki: Miejskie Przedszkole nr 4 w Jarosławiu
Adres: ul. Grottgera 32, 37-500 Jarosław
Tytuł innowacji: Play with English – zabawa z językiem angielskim
Autorzy innowacji:
- Gabriela Piętnik – nauczyciel dyplomowany
- Studia wyższe magisterskie w zakresie edukacji wczesnoszkolnej;
- Studia podyplomowe w zakresie wychowania przedszkolnego;
- Studia podyplomowe w zakresie organizacji i zarządzania oświatą.
- Kurs kwalifikacyjny z metodyki nauczania języka w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolu.
- Agnieszka Jarosz – Wasiuta – nauczyciel kontraktowy
- Kolegium nauczycielskie o specjalności język angielski,
- Studia magisterskie filologia angielska,
- Studia podyplomowe z edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego.
Rodzaj innowacji: Innowacja programowo – metodyczna
Czas realizacji: 01.09.2021 r – 30.06.2022 r
z możliwością kontynuacji w następnych latach
Zasięg innowacji: dzieci cztero- i pięcioletnie (łącznie 50 dzieci)
Innowacja nie wymaga przyznania dodatkowych środków budżetowych i zgody organu prowadzącego na finansowanie.
Programy i podręczniki, na których oparta jest innowacja:
- PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, 2017;
- „English Play Box” Język angielski dla przedszkolaków Rebecca Adlard, Joanna Rokita-Jaśków Nowa Era
- Program nauczania do realizacji w placówkach przedszkolnych: Bliżej Przedszkola;
Wstęp
W dzisiejszych czasach język angielski pełni ważną rolę w edukacji, ponieważ pełni funkcję międzynarodowego języka komunikacji. Obecnie stał się ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej, bo przecież uczą się go coraz młodsze dzieci. W przypadku dzieci
w wieku przedszkolnym nauczanie musi się wiązać z zabawą i to właśnie przedszkole jest
miejscem, gdzie nauka nie może być postrzegana jako przymus czy obowiązek. Edukacja dzieci w tym wieku powinna być realizowana jako proces, który dzieje się niejako samoistnie, niezauważony, a przy tym owocny. Świat języka angielskiego daje wielkie możliwości nazywania tych samych rzeczy inaczej – daje nową moc i nowy sposób postrzegania rzeczywistości.
Dzieci w wieku przedszkolnym przyswajają język obcy w sposób naturalny, z łatwością naśladują nowe dźwięki, nie obawiają się popełniania błędów, posiadają łatwość intonacyjno – artykulacyjną. Rozpoczynanie nauki języka obcego we wczesnych latach życia dzieci jest dla nich szansą biegłego opanowania języka w dalszym procesie kształcenia.
Adresaci programu
Dzieci z dwóch oddziałów (Wesołe Tralalusie i Rozśpiewane Słowiki) Miejskiego Przedszkola Nr 4 w Jarosławiu
Rozmiar czasowy
Czas realizacji innowacji: 01.09.2021 r. – 30.06.2022 r. z możliwością kontynuacji w następnych latach
Założenia i cele
Głównym celem innowacji jest wprowadzenie dziecka w świat nauki języka obcego poprzez aktywną zabawę i osłuchanie z językiem angielskim każdego dnia podczas codziennych czynności rutynowych. W pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym najważniejsze są potrzeby dzieci, dlatego nauka języka angielskiego opierała się będzie na zabawie (podstawowej działalności dziecka w wieku przedszkolnym) oraz ćwiczeniach, które dzieci w tym wieku lubią najbardziej (odgrywanie ról, zabawy ruchowe, zabawy ze śpiewem, gry i zabawy sytuacyjne). Opracowana innowacja zawiera treści zintegrowane z głównymi obszarami edukacji przedszkolnej (np. z obszarem edukacji ruchowej, muzycznej, przyrodniczej czy społeczno – moralnej). Tematyka zajęć skoncentrowana będzie na tematyce bliskiej dziecku w wieku przedszkolnym.
Zgodnie z założeniami innowacji język angielski traktowany będzie jako sposób codziennej komunikacji nauczyciela z dziećmi, wydawania poleceń, instruowania. Projekt bazuje na wrodzonych zdolnościach małych dzieci do poznawania języka w sposób naturalny, spontaniczny poprzez codzienny kontakt z językiem. Założeniem innowacji jest stopniowe wprowadzanie elementów języka angielskiego na zajęciach edukacji przedszkolnej. Dzieci będą poznawać elementy języka angielskiego każdego dnia, a treść nauczanego języka korelować będzie z aktualnie realizowanymi treściami edukacji przedszkolnej wyznaczonymi przez podstawę programową. Istotnym elementem innowacji jest codzienne obcowanie dzieci z językiem angielskim, śpiewanie piosenek, recytowanie rymowanek, uczestniczenie w anglojęzycznych zabawach.
Cele ogólne
✔ wprowadzenie dziecka w świat nauki języka obcego poprzez aktywną zabawę, połączoną z dużą ilością ruchu, atrakcyjne gry, piosenki, rymowanki i historyjki;
✔ uwrażliwienie na język angielski poprzez osłuchanie dziecka z tym językiem;
✔ rozwijanie umiejętności takich, jak rozumienie mowy (czyli słuchanie) i znajomość słownictwa;
✔ podnoszenie jakości pracy przedszkola.
Cele pośrednie:
✔ korelacja zajęć języka angielskiego z metodyką wychowania przedszkolnego oraz ekspresyjnością dziecka w wieku przedszkolnym;
✔ dostosowanie metod pracy do możliwości i potrzeb dziecka;
✔ stwarzanie okazji do twórczego odnoszenia się dziecka do oferowanych sytuacji edukacyjnych;
✔ eliminowanie pojęcia niepowodzenia w nauce języka obcego, poprzez uznanie prawa dziecka do zachowania ciszy i popełnienia błędu w procesie komunikacji;
✔ stworzenie atmosfery akceptacji i sukcesu; uszanowanie indywidualnego tempa pracy, zachęcanie dziecka do aktywności, docenianie jego działalności;
✔ umożliwienie dziecku kontaktu z językiem angielskim na etapie przedszkolnym jako element przygotowania go do podjęcia nauki języka obcego w klasie pierwszej.
Cele szczegółowe (dziecko):
✔ posługuje się językiem angielskim w prostych sytuacjach komunikacyjnych dnia codziennego;
✔ zapamiętuje wprowadzane słownictwo, piosenki, wierszyki, rymowanki;
✔ właściwie reaguje na polecenia nauczyciela;
✔ aktywnie uczestniczy w zajęciach językowych;
✔ rozwija sprawności, które staną się bazą dla rozwoju umiejętności komunikacyjnych na zajęciach z języka angielskiego w następnych etapach edukacyjnych;
✔ kształtuje umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi w zabawach i innych sytuacjach zadaniowych;
✔ rozwija poczucie własnej wartości poprzez dostarczanie pozytywnych bodźców.
Sposoby realizacji
Metody: bezpośrednia, reagowania całym ciałem (Total Physical Response), naturalna;
Formy: praca grupowa, zespołowa, w parach, indywidualna.
Innowacja zakłada skorelowanie elementów języka angielskiego z treściami zajęć edukacji przedszkolnej. Innowacja nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych, cele innowacji będą realizowane podczas zajęć edukacji przedszkolnej.
Ważnym elementem innowacji będą również ważne wydarzenia grupowe obchodzone w języku polskim i angielskim takie jak urodziny dzieci oraz przygotowywanie przedstawień słowno – muzycznych w języku angielskim.
Zakres treści i harmonogram działań
Dobór słownictwa oraz struktur gramatycznych odbywać się będzie zgodnie z obowiązującą podstawą programową oraz w oparciu o Program nauczania języka angielskiego do realizacji w placówkach przedszkolnych.
Realizowane treści z zakresu nauczania języka angielskiego zostaną poszerzone o następujące obszary leksykalne:
- Moje przedszkole – sytuacje komunikacyjne związane z życiem grupy, przedszkola (zwroty grzecznościowe, wyrażanie uczuć, emocji, obchody uroczystości grupowych i inne), nazwy pomieszczeń przedszkolnych (szatnia, sala, łazienka, );
- Pory roku – nazwy pór roku oraz wybranych roślin i zwierząt żyjących w różnych środowiskach przyrodniczych;
- Pogoda – zjawiska atmosferyczne;
- Tradycje świąteczne – w Polsce i w krajach anglosaskich;
- Moja rodzina i mój dom – rozszerzenie zakresu słów;
- Sporty zimowe – sposoby spędzania czasu wolnego;
- Zdrowe odżywianie – nazwy produktów żywnościowych;
- Określanie położenia przedmiotów.
Proponowane słownictwo wprowadzane będzie stopniowo, zgodnie z kręgami tematycznymi korespondującymi z realizowanymi treściami kształcenia zintegrowanego. Zakres wprowadzanego słownictwa uzależniony będzie od stopnia przyswojenia przez dzieci słownictwa podstawowego.
W pierwszym roku innowacji dodatkowy zakres języka angielskiego wprowadzany będzie progresywnie w ramach kształcenia zintegrowanego. Prowadzone będą gry i zabawy ruchowe w języku angielskim, uroczystości grupowe z elementami języka angielskiego, pojawią się dwujęzyczne gazetki ścienne.
W drugim roku wdrażania innowacji elementy języka angielskiego realizowane będą wybiórczo, co pozwoli na rozszerzanie nabytych wiadomości w układzie spiralnym; słownictwo i wyrażenia poznane w pierwszym roku będą powtarzane i pogłębiane.
PRZYKŁADY WPROWADZANIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ NA POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘCIACH EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ
Obszar edukacji przedszkolnej | Nauczane treści |
Zajęcia ruchowe | Gry i zabawy w języku angielskim, instruowanie, wydawanie wybranych komend i poleceń w języku angielskim, przeprowadzanie kilkuminutowej rozgrzewki w języku angielskim. |
Umuzykalnienie | Nazwy instrumentów muzycznych, śpiewanie piosenek, rymowanek z repertuaru dziecięcego równolegle w języku polskim i angielskim. |
Zajęcia plastyczno – konstrukcyjne | Nazwy kolorów, kształtów, narzędzi i materiałów wykorzystywanych do prac (farby, kredki, papier kolorowy, klej i inne).
Wzbogacanie słownictwa dzieci o nazwy przedstawianych przedmiotów, postaci związanych z tematyką wykonywanych prac plastycznych. |
Kształcenie mowy i myślenia | Porównywanie języka ojczystego z obcym poprzez naukę wierszy, rymów, rymowanek, nazywanie elementów ilustracji w języku angielskim. |
Edukacja matematyczna | Liczebniki główne, porządkowe, stosunki przestrzenne, przeliczanie. |
Edukacja przyrodniczo – społeczna | Wyrażenia i zwroty związane ze
środowiskiem, nazwy roślin, zwierząt, części ciała. |
Oczekiwane efekty
Dziecko:
- rozumie polecenia, instrukcje wydawane w języku angielskim i właściwie na nie reaguje;
- zna piosenki, wierszyki, rymowanki z repertuaru dziecięcego w języku angielskim;
- posługuje się językiem angielskim w prostych, codziennych sytuacjach komunikacyjnych;
- odgrywa scenki językowe, uczestniczy aktywnie w przedstawieniach w języku angielskim;
- rozpoznaje i właściwie stosuje poznane struktury gramatyczne;
- posiada wzbogacony zasób słownictwa biernego i czynnego z języka angielskiego w poznanym zakresie;
- rozumie ze słuchu ogólny sens krótkich historyjek, opowiadań.
Środki, materiały, sprzęt
Przedszkole zapewnia odpowiednie warunki lokalowe i organizacyjne konieczne do realizacji innowacji. Zapewniony jest dostęp do materiałów dydaktycznych. Podczas realizacji innowacji wykorzystywany będzie rzutnik, dzieci będą miały możliwość pracy przy komputerach z dostępem do Internetu.
Sprzymierzeńcy
Dyrektor przedszkola, rodzice, nauczyciele, pracownicy obsługi.
Sposoby oceny
- obserwacja dzieci;
- analiza kart pracy;
- opinie rodziców,
Ewaluacja
Ewaluacja działań innowacyjnych prowadzona będzie w sposób wielostopniowy w trakcie trwania innowacji oraz po jej zakończeniu. Systematycznie prowadzona będzie obserwacja dzieci na zajęciach, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stopień ich zaangażowania i aktywność podczas realizowanych zadań. Regularnej ocenie poddawane będą karty pracy dzieci. Umiejętności dzieci będą prezentowane podczas uroczystości przedszkolnych oraz grupowych.
Na przełomie maja i czerwca każdego kolejnego roku przedszkolnego przewidziana jest ankieta ewaluacyjna dla rodziców. Wyniki ewaluacji w formie sprawozdania z realizacji innowacji zostaną przedstawione dyrektorowi przedszkola oraz radzie pedagogicznej.
PLAN EWALUACJI
Obiekt:
- Przedmiotem ewaluacji będzie
Uzasadnienie ewaluacji:
- Ewaluację przeprowadzi autor innowacji;
- Ewaluacja ma służyć dzieciom, nauczycielowi realizującemu innowację , rodzicom oraz placówce.
Strategia ewaluacji:
- Monitoring;
- Ewaluacja formatywna;
- Ewaluacja wyników.
Ewaluatorzy:
- Nauczyciel prowadzący innowację.
Techniki badawcze w ewaluacji:
- Obserwacja, analiza dokumentów,
PROJEKT EWALUACJI
Cel: zebranie informacji na temat przydatności innowacji.
Obszar | Pytania kluczowe | Kryteria ewaluacji | Technika badawcza | Źródła | Termin | Raport | Forma prezentacji |
Poziom wiedzy i umiejętności takich, jak rozumienie mowy (czyli słuchanie) i znajomość słownictwa |
Czy zajęcia wykształciły u dzieci motywację do nauki języka angielskiego na dalszych etapach edukacji? |
Poszerzenie wiedzy oraz wykształcenie czynnych postaw do nauki języka angielskiego |
Obserwacja, wywiad, ankieta skierowana do rodziców |
Dzieci z grup przedszkolnych rodzice |
VI. 2022 r.
|
Pisemny dla dyrektora po zakończeniu wdrożonej innowacji, fragment w formie ustnej dla rodziców |
Zbiorczy arkusz obserwacyjny, kwestionariusz ankiety skierowanej do rodziców |
Metody i formy pracy | W jakim stopniu metody i formy pracy aktywizowały dzieci na zajęciach? | Aktywność dzieci podczas zajęć | Obserwacja | Grupy przedszkolne | VI. 2022 r. | Raport z wdrożonej innowacji |