Program profilaktyczny Miejskiego Przedszkola Nr 4 w Jarosławiu
Opracowany przez Radę Pedagogiczną Miejskiego Przedszkola Nr 4 w ramach WDN i przyjęty do realizacji
Główne cele:
- Promocja zdrowego stylu życia.
- Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli – rodziców – wychowanków.
- Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki.
Cele i zadania:
- uświadamianie dzieciom potrzeby dbania o własne zdrowie,
- zachęcanie do mówienia umiarkowanym głosem,
- wdrażanie dzieci od hartowania i częstego korzystania ze świeżego powietrza,
- wdrażanie dzieci do ubierania się odpowiednio do temperatury,
- uświadamianie dzieciom konieczności niezbędnych wizyt u lekarza, stomatologa,
- kształcenie nawyków korzystania z zabiegów higienicznych,
- zachęcanie dzieci do zjadania przygotowanych posiłków,
- wdrażanie dzieci do poszanowania cudzej pracy,
- zapobieganie przemocy i eliminowanie agresji słownej i fizycznej wśród dzieci,
- zapobieganie przemocy i agresji wobec dzieci w rodzinie,
- zapobieganie niszczenia sprzętów i zabawek w przedszkolu,
- kształcenie nawyku mówienia umiarkowanym głosem,
- kształtowanie podstawowych wartości społecznych: szacunek do drugiego człowieka, szacunek do życia i zdrowia, rodzina, ojczyzna, przyjaźń, koleżeństwo,
- kształtowanie odpowiedniej postawy społecznej,
- wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w relacji z innymi ludźmi – dorosłymi, rówieśnikami,
- pomoc dzieciom sprawiającym kłopoty wychowawcze,
- zapobieganie i zaspakajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci mających trudności w nauce i inne deficyty rozwojowe,
- stwarzanie warunków do prawidłowego rozwoju dzieciom uzdolnionym,
- praca z dzieckiem zdolnym.
Formy realizacji:
- dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się w domu i w przedszkolu,
- czynne uczestnictwo dzieci w zabawach ruchowych, wycieczkach, spacerach, zabawach na świeżym powietrzu, ćwiczeniach gimnastycznych,
- uczenie się ubierania odpowiednio do pogody,
- systematyczne wdrażanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych – mycia rąk przed posiłkami, po wyjściu z ubikacji, po powrocie ze spaceru,
- udział dzieci w konkursach zdrowotnych i ruchowych organizowanych w przedszkolu i poza przedszkolem,
- rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza i stomatologa,
- spotkanie z lekarzem – wycieczka do gabinetu stomatologicznego,
- uświadomienie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin,
- reagowanie na wszelkie przejawy przemocy w rodzinie,
- zwracanie uwagi na zachowanie się dzieci w czasie zabaw dowolnych i podczas pobytu na placu zabaw,
- rozmowy z dziećmi przejawiającymi agresywne formy zachowania,
- rozmowy z rodzicami,
- zasięganie opinii specjalistów,
- prowadzenie zajęć w formie pogadanki, inscenizacji,
- uświadomienie dziecku jego praw do nietykalności osobistej i naruszania godności,
- przestrzeganie przez personel i rodziców „Konwencji o prawach dziecka”,
- dawanie przykładu przez nauczycieli i pozostały personel,
- zajęcia wyrównawcze,
- terapia logopedyczna,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- spotkania ze specjalistami psychologiem, pedagogiem, logopedą,
- rozmowy z rodzicami,
- prowadzenie zajęć indywidualnych.